Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Třetina spotřebitelů věří účinkům léčebné kosmetiky

Podle nejnovějšího šetření společnosti STEM/MARK víc než třetina lidí věří v existenci rozdílů kvality a složení kosmetického přípravku zakoupeného v lékárně a v drogerii.

Polovina žen věří v lepší kvalitu kosmetických přípravků prodávaných
v lékárně

Více než třetina všech zákazníků si myslí, že existuje rozdíl v kvalitě a složení kosmetického přípravku zakoupeného v lékárně a v drogerii (nejčastěji mladí lidé do 30 let). Druhá třetina osob je skeptická a myslí si, že žádný rozdíl neexistuje (zejména to platí pro muže), ostatní to nejsou schopni posoudit.

kosmetika_1

Podle zákazníků nejvíce ovlivňují vyšší ceny léčebné kosmetiky náklady na propagaci a marketing či přítomnost účinných látek

Polovina zákazníků myslí, že vyšší cenu léčebné kosmetiky ovlivňují hlavně propagace a marketing, o čemž jsou přesvědčeni zejména muži. Váha tohoto faktoru roste se zvyšujícím se vzděláním. Účinnou látku, co by důležitý cenotvorný faktor, vnímá polovina dotázaných (zejména ženy).

Více než třetina zákazníků si myslí, že důležitějším cenotvorným faktorem je spíše přítomnost hypoalergeních složek. Tuto složku uvedli častěji ženy a mladí lidé do 30 let, naopak za méně důležitou ji považují spotřebitelé ve věku 45 – 59 let. Jako další faktor byl uveden speciální způsob pěstování a výroby surovin (1/5). Obal a design výrobku lidé nepovažují za důležitý faktor, uvedla ho míň než pětina populace.

Třetina žen nakupuje léčebnou kosmetiku každé 3 měsíce. Téměř polovina dotázaných naopak nekupuje léčebnou kosmetiku vůbec.

kosmetika_2Důvody nezájmu o léčebnou kosmetiku spočívají především v její ceně

Jako hlavní z důvodů nezájmu uvedli respondenti fakt, že se jedná jenom o další prodejní kanál a zisk pro kosmetické firmy (z více než 1/3). Další třetinu odrazuje vysoká cena výrobků. Necelá čtvrtina lidí pak uvádí, že léčebnou kosmetiku zatím nepotřebují (vhodná je dle nich spíše pro osoby s určitými kožnými potížemi).

Doporučení dermatologa je pro nákup klíčové

Podle šetření společnosti STEM/MARK by si dvě třetiny dotázaných na doporučení dermatologa zakoupily léčebnou kosmetiku. Spíše by si nechaly poradit ženy (67 %) než muži (55 %). Za nejdůležitější faktor při rozhodování o samotné koupi přípravku, ho však považuje jen necelá pětina lidí. Mnohem důležitějším faktorem je pro zákazníky popis účinnosti a složení přípravku. U rozhodnutých zákazníků doporučení známých a cena nehrají velkou roli, jenom desetina respondentů se jimi řídí. Třetinu lidí by pak k nákupu léčebné kosmetiky nepřesvědčil ani lékař.

Co zákazníci nakupují nejčastěji?

Lidé nejčastěji nakupují pleťové/tělové krémy a vody (41 %). Tento druh přípravků nakupuje nejčastěji polovina všech žen. Muži se zaměřují na jiné sortimenty  – zejména šampony nebo opalovací krémy. Šampony nakupují častěji lidé ve věku 45-59 let a ochranné opalovací krémy lidé s vysokoškolským vzděláním. K méně častým nákupům pak patří make-up a líčidla.

kosmetika_3

Problematikou „důvěry lidí v léčebnou kosmetiku“ se ve svém nejnovějším reprezentativním šetření zabývala společnost STEM/MARK. Výzkum byl proveden formou internetového dotazování respondentů ve věku od 15 do 59 let. Šetření se celkově účastnilo 509 osob vybraných kvótní metodou a odpovídající reprezentativní internetové populaci. Terénní fáze výzkumu se uskutečnila v období od 25. do 30.  září 2013.