Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

E-shopy lákají ženy svou rychlostí, muže zase na nižší ceny

Jak je na tom česká populace s nakupováním na internetu? Kdo na internetu nakupuje a z jakých důvodů? A naopak kdo jsou ti, co e-shopům příliš nefandí a co je k tomu vede? Jaké zboží se přes e-shopy nejčastěji nakupuje? A které internetové obchody patří mezi ty nejznámější? Právě na tyto otázky hledala v únorovém reprezentativním výzkumu odpovědi agentura STEM/MARK.

Z výsledků výzkumu agentury STEM/MARK vyplývá, že více než dvě třetiny populace (70 %) nakupují prostřednictvím internetu. Mezi pravidelně nakupující internetové zákazníky patří častěji muži, mladší lidé (18-29 let), vysokoškolsky vzdělaní a lidé z velkých měst, především pak z Prahy. Mezi těmi co na internetu doposud nenakupují, ale tuto možnost do budoucnosti zvažují, patří především lidé s nižším vzděláním (základní či vyučen). Naopak mezi ty, kteří nenakupují přes internet a ani to nezvažují, patří lidé starší 60 let.

Mezi důvody, proč lidé nenakupují přes internet, jsou uváděny: absence či nevyužívání internetu, nemožnost si zboží prohlédnout či vyzkoušet, tedy preference kamenných obchodů a nedůvěra či špatná zkušenost, která se týká především problémů s reklamací zboží. U starších lidí je často tím hlavním důvodem právě absence internetového připojení, nebo to, že internet sami nevyužívají. Kamenné obchody pak preferují především lidé z Moravy.

Výhodu nakupování po internetu lidé spatřují především v pohodlnosti, rychlosti a úspoře času, ale mnohdy i peněz. Zboží na internetu je univerzálně dostupné, tedy lze sehnat i to, co v kamenných obchodech běžně chybí. Další výhodou je i srovnávání cen, mnohdy lze konkrétní typ zboží porovnávat skrze více internetových obchodů zároveň. Zatímco ženy upřednostňují častěji rychlost a úsporu času, muži častěji spoléhají na nižší ceny. Mladí lidé oceňují i výběr ze širokého sortimentu. E-shopy můžou být zároveň i místem určité inspirace. Jeden z respondentů k tomu dodává: „Na internetu spíš hledám inspiraci a pak si to koupím v kamenném obchodě.“

Nejčastěji se na internetu nakupuje elektronika, oblečení, zboží pro dům a zahradu, sportovní a turistické vybavení či kosmetika a parfémy. Šedesátníci a starší častěji nakupují zboží pro dům a zahradu, mladší zase elektroniku a dětské zboží. U vysokoškolsky vzdělaných lidí pak převažuje sportovní a turistické vybavení či knihy. Novým trendem začíná být i nákup potravin přes internet a to především pro lidi z větších měst (Praha) a vysokoškolsky vzdělané. Ohledně konkrétního internetového obchodu byla nejvyšší míra spontánní znalosti zaznamenána u Alzy.cz. Vybavily se i internetové obchody jako Mall.cz, CzechComputer.cz či Aukro.cz.

Marketingového výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím telefonického dotazování (CATI) se zúčastnilo 500 osob reprezentujících českou populaci.