Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Generační proměna nejoblíbenějších hraček

zpracovala:

Posun od panenek směrem k elektronickým médiím, společenským a deskovým hrám a výtvarným hračkám.

Rodiče neměli takový výběr – aneb panenky vs. autíčka.

U mužů jednoznačně v dětství dominovala autíčka a dopravní prostředky. Třetina dnešních otců vzpomíná na stavebnice a pětina na míče a sportovní náčiní. Nepatrně méně oblíbené byly vláčky, zvířátka, také tříkolka, koloběžka a kolo. Kromě zvířátek se jedná ve všech případech o hračky, které jsou oblíbenější v generaci otců. Do této skupiny patří i různé figurky vojáků, indiánů a zbraně.

V generaci současných matek hrály v jejich dětství hlavní roli panenky. Více než muži vzpomínají na svá oblíbená zvířátka a plyšáky. I mezi maminkami je dost těch, které vzpomínají na stavebnice i autíčka, v obou případech ale méně často než muži. Naopak jsou pro ně typičtější společenské hry, knihy, logické hry a skládačky.

Hráli jste si v dětství nejraději s auty a pistolkou? Pak jste možná ani neodmaturovali…

Ano, je to nadsázka, ale výběr oblíbených hraček v generaci rodičů významně souvisí s budoucím dosaženým vzděláním. S rostoucím vzděláním klesá obliba autíček – zatímco u rodičů bez maturity je to více než polovina, u těch s maturitou třetina, u vysokoškoláků jen pětina. Podobná situace je i ve zbraních, na oblíbené dětské zbraně vzpomíná více než desetina rodičů s nižším vzděláním, ale téměř žádní vysokoškoláci.

Rodiče bez maturity v dětství více sportovali – vzpomínají téměř dvojnásobně častěji na oblíbené sportovní náčiní z dětství, kolo, koloběžku, tříkolku.

Dnešní rodiče vysokoškoláci si v dětství častěji hráli s oblíbeným zvířátkem a stavebnicí.

U dětí do 15 let se dnes o stupně vítězů s panenkami
a autíčky dělí počítače a televize

Rozvoj moderních technologií je patrný i v oblasti hraček. Více než 
u třetiny dětí rodiče vnímají jako nejoblíbenější hračku počítač, herní konzoli nebo televizi. Zatímco mezi rodiči byla televize či digitální hra zmiňována jen výjimečně. Panenky a autíčka elektronická média předběhla jen o pár procentních bodů.

Necelá třetina dětí má podle rodičů nejoblíbenější plyšovou hračku nebo stavebnici. Obojí se dnes prosazuje u dětí více než u jejich rodičů. Naopak méně populární jsou zvířátka.

Výrazný posun v preferencích je u společenských a deskových her, které označila v „top 3“ čtvrtina rodičů dětí (v generaci rodičů pouze desetina). Větší popularitu mají i výtvarné činnosti, logické hry, skládačky, figurky, hračky a pomůcky pro hry „na dospělé“.

Spektrum oblíbených hraček se mění s věkem dětí. Nekompromisně stoupá zájem o počítače a televizi – mezi předškolními dětmi je rodiče zmiňovaly cca u desetiny dětí, u mladšího školního věku již u čtvrtiny. Drtivý nástup elektronických médií pak nastává u dětí od 10 až 15 let, kde je podle rodičů oblíbenou hračkou počítač, herní konzole nebo televize.

Tématem nejoblíbenějších hraček dětí a jejich rodičů se ve svém šetření zabývala společnost STEM/MARK. Výzkum byl proveden formou internetového dotazování respondentů ve věku od 25 do 49 let. Výzkumu se zúčastnilo 365 respondentů – rodičů dětí do 15 let, kteří jmenovali tři nejoblíbenější hračky svého dětství a současné nejoblíbenější hračky svých dětí. Terénní fáze výzkumu se uskutečnila v průběhu listopadu 2012.

Tisková zpráva ke stažení zde (formát PDF)