Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Kam utíkají posluchači ? – Data z Radioprojektu odkrývají tajemství

zpracoval:

Ve zkratce

Jak často přelazujeme rádio? 60% přelazuje, 40% je věrných. Znamená to, že 60% není plně spokojených? Jaké faktory se skrývají za momentální fluktuací posluchačů? Právě to jsme se zjišťovali při metaanalýze nashromážděných dat z Radioprojektu.

Většina českých celoplošných stanic vsadila na osvědčený model programových bloků s osobnostmi, specifickými žánry a tématy. Aby mohly stanice cílit reklamu a dále model prohlubovat, měly by rozhlasoví manageři vědět, jak se posluchači na radiových vlnách střídají. Jelikož jsou naši analytici od přírody zvídaví živočichové, ponořili se do nashromážděných dat z celoplošného one-currency výzkumu Radioprojekt.

Problém

Aby se manažeři vysílání dokázali rozhodnovat kvalifikovaně, určitě by rádi znali odpovědi na otázky typu:

1) Který z mých pořadů vede k největší ztrátě posluchačů?

2) Kdy dosahuje poslechovost svého denního vrcholu? (Pokud bychom odhlédli od cílenosti, znamená to fakticky: „Kdy má být reklama nejdražší?“)

3) Jaká je pravděpodobnost návratu ke stanici, ze které posluchač přeladí?

Výzkumné řešení

V Radioprojektu dotazujeme takzvaný denní profil. Každý z respondentů nám řekne, zda v danou čtvrthodinu poslouchal rádio, jaké rádio to bylo a také to, co při tom dělal. Pro každého tak jednoduchým výpočtem dokážeme vystavět jeho posluchačský deník. Zjistíme, kdy rádio začal poslouchat, kdy přestal, kdy přeladil na jiné a kdy přeladil zpět. Výsledky vyneseme do grafů a zábava může začít.

Zjištění

Jelikož určitě nechceme žádného z našich klientů svléknout do naha, analýza ukazuje fiktivního rozhlasového hráče, vynalézavě pojmenovaného „YouRadio“. Posluchači YouRadia přelazují pryč zejména kolem 11:00, ale současně jich značný počet přichází (3% celkového denního počtu). Znamená to, že YouRadio má čistý příliv posluchačů? Ano, momentálně ano.

Klikni pro zvětšení

Pro ty z vás, kteří si pamatují integrální počet. Plocha pod modrou křivkou (níže) dá dohromady celkový počet posluchačů, kteří začali rádio poslouchat. Je to 100%. Rádio You má nejvíce posluchačů kolem 9:00 ráno, celkem 30% celkového počtu. Křivka nárůstu je nevíce mimo 8:45 velmi strmá mezi 6:00 a 6:30.

Klikni pro zvětšení