Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Kdy funguje spotřebitelská soutěž? Pobavte zákazníka a pošlete ho na dovolenou!

Obchodní svět nemůže bez reklamy existovat a nedílnou součástí podpory prodeje jsou spotřebitelské soutěže. Setkáváme se s nimi denně, jsou součástí téměř každé kampaně, jejich nabídky na nás vyskakují z mobilů, útočí na zákazníky bank, kamenných obchodů i e-shopů. Jak často jim ale zákazníci podlehnou? A na co se nechají nalákat?
V průzkumu z přelomu roku to zjišťovala agentura STEM/MARK prostřednictvím svého panelu Dialog.

Soutěžíme? Ano, ale hlavně ti mladší.
Během posledního roku se nějaké soutěže o cenu, kde podmínkou účasti byl nákup určitého zboží nebo služeb, zúčastnilo 16 % dospělé populace. Marketingoví specialisté často řeší, jestli spotřebitelskou soutěž nasadit anebo použít jiný propagační trik. Jak vyplývá z výsledků výzkumu STEM/MARK, tento nástroj by měly využívat hlavně firmy, jejichž cílovou skupinou jsou lidé do 45 let. Po překročení této věkové hranice nám touha soutěžit docela ubývá a starší lidé se do spotřebitelských soutěží zapojují méně.

Hlavně aby byla „sranda“ aneb proč spotřebitelské soutěže lákají
Výše uvedené životní motto sdílí zřejmě většina účastníků spotřebitelských soutěží. Více než polovina respondentů panelu Dialog uvedla, že se spotřebitelské soutěže zúčastnili jen tak z legrace, prostě chtěli zkusit štěstí. Zajímavá či hodnotná cena byla mezi důvody, proč se lidé soutěže zúčastnili, až na druhém místě.
Jen necelá čtvrtina účastníků soutěží uvedla, že soutěž měla přímý vliv na nákup produktu nebo služby, která s ní byla spojena. Naopak naprostá většina zákazníků byla rozhodnuta si službu nebo produkt pořídit bez ohledu na probíhající soutěž.

graf1

Spotřebitelské soutěže nejsou pro firemní marketingová oddělení vůbec jednoduchou disciplínou. Podle výzkumníků STEM/MARK si celá třetina dospělých myslí, že soutěže jsou zmanipulované, a proto nevěří, že by něco mohli vyhrát. Každý třetí navíc tvrdí, že žádnou zajímavou soutěž za poslední rok vůbec nezaregistroval, soutěže také lidi nebaví, nemají na ně čas anebo své soutěžení pohřbili v dávné minulosti.
Čeho se tedy mohou firmy chytit?
Pětinu dospělých soutěž pravděpodobně vůbec nikdy neosloví. Pro zbytek je dostatečnou návnadou pro účast v soutěži zejména dovolená do destinace, kterou si soutěžící nemůže jinak dovolit. Více než pětina dospělých by byla ochotna se takové soutěže zúčastnit. Další zajímavou pobídku představuje možnost vyhrát osobní automobil. Málokoho pravděpodobně překvapí, že o dovolenou stojí více ženy a o automobil zase muži. Překvapující je ale fakt, že byt v novostavbě nebo splacení hypotéky je výrazně menším tahákem k účasti v soutěži, než právě dovolená. Prostě se chceme bavit!

graf2

A závěrečná rada výzkumníků STEM/MARK pro spotřebitele? Jestli vám to k zábavě stačí, zkuste soutěžit. Máte větší šanci vyhrát než třeba ve Sportce.

Problematikou spotřebitelských soutěží se ve svém šetření prostřednictvím panelu Dialog zabývala společnost STEM/MARK. Výzkum byl proveden kombinací internetového (CAWI), telefonického (CATI) i osobního (CAPI/PAPI) dotazování respondentů reprezentativního vzorku dospělé populace. Terénní fáze výzkumu se uskutečnila v období od 2. do 18. prosince 2014 a zúčastnilo se ho 3163 respondentů.