Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Kosmetiku v lékárnách nakupujeme nejčastěji pro celou rodinu

Pleťová a tělová kosmetika je běžnou součástí každodenního života většiny žen a v poslední době i části mužů. Existuje celá škála nejrůznějších přípravků a kosmetických značek, které se od sebe liší nejen cenou, ale hlavně svojí kvalitou. Kosmetika prodávaná v lékárnách je považována za kvalitnější, co ji ale odlišuje od výrobků zakoupených mimo lékárnu, je především skutečnost, že neobsahuje žádné chemické či parfémované látky, které mohou pokožku zbytečně dráždit.

Podle nejnovějšího výzkumu společnosti STEM/MARK a časopisu Pharma Profit nakupuje pleťovou a tělovou kosmetiku v lékárnách více než třetina internetové populace.

Nákup pleťové a tělové kosmetiky v lékárně

Různé produkty spadající do kategorie pleťové a tělové kosmetiky nakupuje v lékárně 37 % internetové populace (častěji lidé ve věku 30-44 let a také obyvatelé Prahy). Pokud lidé tyto výrobky nakupují, vybírají nejčastěji přípravky jak pro dospělé členy rodiny, tak i pro děti (49 %). Kosmetiku pouze pro dospělé nakupuje 38 % osob, naopak čistě dětské produkty jen 13 % zákazníků (častěji lidé ve věku 30-44 let).

Z konkrétního sortimentu si zákazníci nejčastěji pořizují krémy, spreje či emulze na opalování (40 %), zklidňující gely na podrážděnou pokožku (39 %), tělové krémy a mléka (36 %, častěji osoby ve věku 15-29 let), různé bylinné masti (30 %, častěji lidé ve věku 45 – 59 let), čistící vody a tonika (28 %), pleťové regenerační krémy (27 %) a také gely pro intimní hygienu (27 %). Z ostatního nakupovaného sortimentu lze dále uvést promašťující a zvláčňující krémy (25 %), krémy na nohy (24 %, častěji muži) a různé spreje, krémy či emulze po opalování (21 %).

Důvody nákupu kosmetiky v lékárně

Důvodem nákupu kosmetiky v lékárně je především vnímaná kvalita (22 %) a zdravotní účinek produktů (18 %), případně konkrétní značka kosmetiky (13 %) či prostá skutečnost, že výrobek není mimo lékárnu dostupný (15 %, častěji uváděno ženami, vysokoškoláky a obyvateli Prahy). graf1

Při výběru konkrétních přípravků a produktů se lidé nejvíce nechají ovlivnit třemi faktory: účinností přípravku (51 %), předchozí osobní zkušeností (50 %) a cenou          (40 %, častěji uváděno nejmladšími respondenty ve věku 15-29 let). Svoji roli v rozhodovacím procesu sehrávají i různá doporučení, z nichž nejvyšší váhu má rada od lékaře či rodiny a přátel (30 %, resp. 30 %) nebo doporučení přímo od pracovníků v lékárně (24 %).

Důvody nenakupování kosmetiky v lékárně

Necelé tři pětiny internetové populace pleťovou a tělovou kosmetiku v lékárně vůbec nenakupují. Jedná se častěji o osoby ve věku 45-59 let. Asi příliš nepřekvapí, že čtvrtinu těchto osob představují lidé, kteří si kosmetické výrobky nepořizují vůbec, a častěji jde o muže. O zákazníky soupeří lékárny zejména s drogeriemi a internetovým prodejem, 32 % respondentů výzkumu tvrdí, že preferují nákupy právě tam. Od nákupu v lékárně také odrazuje vyšší cena nabízeného zboží, kterou uvádí jako důvod 19 % odpovídajících (častěji uváděno ženami).

Tématem pleťové a tělové kosmetiky prodávané v lékárně se zabývala společnost STEM/MARK ve spolupráci s časopisem Pharma Profit. Výzkumu se zúčastnilo 511 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku od 15 do 59 let. Terénní fáze výzkumu se uskutečnila v období od 28. do 31. července 2015.