Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Před příchodem léta doplňujeme domácí lékárničky

Nějakou domácí lékárničku má doma téměř každý z nás. Před příchodem dovolených se její obsah rozšiřuje o přípravky i zdravotnické prostředky, které přes rok běžně nepoužíváme. Co doplňujeme do lékárničky nejčastěji, zjišťovala ve svém nejnovějším šetření společnost STEM/MARK ve spolupráci s časopisem Pharma Profit.

Vybavení prázdninové lékárničky

Tři pětiny internetové populace doplňují před dovolenou svoji domácí či cestovní lékárničku o přípravky či zdravotnické prostředky, které jinak tak často nepoužívají. Jedná se častěji o příslušníky střední generace (30–44 let), osoby s vyšší úrovní vzdělání a také obyvatele středně velkých a větších měst včetně Prahy. Třetina respondentů k tomuto kroku nepřistoupí, 6 % osob vůbec žádnou domácí lékárničku nemá.graf1

Nejčastěji v této souvislosti pořizujeme do lékárničky opalovací přípravky včetně kosmetiky po opalování (89 %, častěji ženy), repelenty a různé produkty proti hmyzu (86 %), přípravky na léčbu průjmů (68 %), obvazový materiál (50 %), léky na bolest (41 %, častěji lidé ve věku 45-59 let) nebo přípravky na cestovní nevolnost (39 %).graf2

Lidé pouze ve čtvrtině případů nakupují toto dovybavení v lékárnách, kde se daný sortiment prodává ve slevě či v rámci různých bonusových akcí. Třetina zákazníků navštíví svoji oblíbenou lékárnu, více než dvě pětiny ostatních nepreferují konkrétní lékárnu a nakupují kdekoliv.

 Nákup vlasové kosmetiky v lékárně

Různé produkty spadající do kategorie vlasové kosmetiky nakupuje v lékárně pouze 29 % internetové populace (častěji ženy). Z konkrétního sortimentu si zákazníci nejčastěji pořizují různé šampóny (47 %), přípravky proti lupům (39 %, častěji vysokoškoláci) nebo proti vším (35 %, častěji příslušníci střední generace ve věku 30-44 let nejpravděpodobněji pro své děti), ale také výrobky na posílení či růst vlasů (33 %).

Lidé jsou při výběru konkrétních přípravků nejvíce ovlivněni třemi faktory: účinností daných výrobků (59 %), osobní předchozí zkušeností (47 %) a cenou (40 %). Svoji roli v rozhodovacím procesu sehrávají i různá doporučení, ať již od odborné zdravotnické veřejnosti, nebo rodiny a známých. Z jednotlivých doporučení pak má největší váhu rada přímo od pracovníků v lékárně (39 %), případně od rodiny či známých (31 %, zde hledají radu zejména nejmladší respondenti) nebo doporučení lékaře (26 %, častěji muži).graf3

 Tématem nákupů vybraného sortimentu v lékárnách se zabývala společnost STEM/MARK ve spolupráci s časopisem Pharma Profit. Výzkumu se zúčastnilo 510 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku od 15 do 59 let. Terénní fáze výzkumu se uskutečnila v období od 13. do 18. května 2015.