Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Metoda Delphi pro předpověď volebních výsledků

zpracoval : Jan Fait

Věštírna v antických Delphách byla pravda poněkud úspěšnější než většina moderních predikčních metod, ale výzkumné agentury prostě nejsou čarodejnice a pracují v nich normální smrtelníci.

Metoda Delphi je iterační metoda pro formulování odhadů. Původně se používala pouze mezi experty, ale neexistuje vlastně důvod, proč bychom ji nemohli aplikovat mezi běžnou populací když problém, který řešíme není příliš odborný.

V metodě Delphi se ptáme na různé otázky a předkládáme respondentům odpovědi – řekněme průměrný odhad – všech těch, kteří odpovídali před nimi. Aplikace takovéto metody v dobách předvolebních bojů je zcela nasnadě. Ptáme se nikoli na to, koho budou respondenti volit, nýbrž na to, jak to celé podle nich dopadne. Dotazovací situace vypadá asi takto:

pm_volby

 

Respondent upraví odhad tak, aby co nejlépe vyhovoval jeho vlastní predikci a „pošle dál“. Extrémní odhady promlouvají do celkového průměru jen malou vahou a tak není důvod se obávat, že výsledky nebudou dávat smysl. Z variability odpovědí také snadno poznáme, jaká je úroveň shody a informovanosti o problému.

Výsledky metody kopírují výsledky standardních preferenčních průzkumů (ač zde vidíme výrazné rozdíly v metodikách). To je dobrá zpráva už jen proto, že víme, že metoda nestřílí zcela vedle.

delphi