Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Česko – Rusko 3:2!!!

Fanouškovská vize finálového zápasu MS v hokeji

Ve finále porazíme Rusko 3:2 a staneme se mistry světa! Ať už budou fanoušci sledovat hokejové zápasy doma  u televize, v restauraci, nebo přímo na stadionu, právě takový výsledek nejčastěji tipují těsně před zahájením šampionátu.

Výzkumná agentura STEM/MARK se na MS v ledním hokeji ptala ve svém nedávném šetření prostřednictvím panelu Dialog.

Finále bude naše!
Finálové vítězství Čechů nad Ruskem
v jakémkoliv poměru tipuje 11 % lidí. Jen o něco méně jich věří tomu, že ve finále zdoláme Kanadu. Ukázalo se, že naše vítězství ve finálovém zápase nakonec tipovali i někteří z těch, kteří předtím na přímou otázku „Získáme zlato?“ raději opatrně odpověděli „nevím“…
graf1

Jsme prostě nejlepší!
V hokeji Češi Čechům věří. A to i v případě organizace šampionátu. Jen pětina lidí (19 %) se domnívá, že spoluorganizovat Mistrovství světa s jinou zemí by bylo přínosné. A pokud už tedy s někým, tak se Slovenskem (16 %).

Ale hlavně… Češi budou letos na bedně! Hokejoví příznivci jsou sice poněkud opatrnější, pokud jde o zisk titulu (19 %), ale do třetího místa to vidí přes 60 % z nich! Hrůzostrašnou bramborovou medaili tipuje 13 % populace a horší výsledek dokonce jen 8 % lidí. A pak že nám chybí sebevědomí…graf2

Fanoušků není zrovna málo!
Jen necelá desetina národa (9 %) tvrdí, že hokej nesleduje vůbec. Všichni ostatní Češi nadcházejícímu hokejovému křepčení více či méně podlehnou. Národní tým jistě potěší, že ačkoli se ženy samy většinou nepovažují přímo za hokejové fanoušky či nadšence (jen 10 % z nich), v případě reprezentačních utkání se „pochlapí“ a tři čtvrtiny (77 % z nich) se budou o výkony naší hokejové reprezentace zajímat, či alespoň zaregistrují, jak jsme dopadli…

 

I tak je však hokejové mistrovství spíše mužským „svátkem“. Za zápasem do baru či restaurace vyrazí téměř čtvrtina mužů (24 %), ale jen každá desátá žena (10 %). S podobným rozdílem se ale už nesetkáme na náměstích při veřejných projekcích – podpořit národní tým tam vyrazí muži i ženy bok po boku. Nebo to tak alespoň plánují…

Jít nebo darovat?
Zajímalo nás také, jak by se lidé zachovali v případě, že by zdarma získali vstupenku na finálový zápas. A hokej u Čechů zase vyhrál. Prodat tuto vzácnost by se neodhodlal téměř nikdo (4 %), to už by vstupenku raději někomu věnoval (31 %). Opravdoví hokejoví nadšenci by ale neváhali ani okamžik – bez ohledu na to, kdo by nakonec finále hrál, by vyrazili na stadion (48 %).graf3

Světový hokej v Praze, Ostravě a…?
Polovině lidí
(51 %) vyhovuje, že se MS v hokeji hraje právě v Praze a na severu Moravy. Třetina (35 %) by ale uvítala, kdyby šampionát zavítal i do dalších koutů republiky. Nejčastěji je v této souvislosti zmiňováno Brno (18 %), za ním následují Pardubice (9 %) a Plzeň (7 %). Je zřejmé, že většina lidí žijících např. v jihomoravském, pardubickém či západočeském regionu, by šampionát chtěla mít co nejblíže.graf4

Zlato z klobouku kouzelníka Pokustona!
Kromě zástupů fanoušků nás hokejovým mistrovstvím doprovodí Bob a Bobek, králíci z klobouku. Ti se jako maskoti turnaje líbí devíti z deseti lidí (91 %) a pro téměř polovinu z nich (45 %) jsou dokonce „skvělou volbou“.

Snad se tedy česká reprezentace nechá sympatickými pohádkovými postavičkami inspirovat, a stejně jako oni nakonec přes všechny překážky a obtíže dojde až ke šťastnému zlatému konci.

Názory na nadcházející MS v ledním hokeji v Praze a Ostravě zjišťovala agentura STEM/MARK v online šetření prostřednictvím panelu Dialog. Panel Dialog umožňuje využít kombinaci internetového (CAWI), telefonického (CATI) i osobního (CAPI/PAPI) dotazování. Respondenti tvoří reprezentativní vzorek dospělé populace ČR. Terénní fáze tohoto výzkumu se uskutečnila od 17. 4. do 22. 4. 2015 a zúčastnilo se jej 1975 respondentů.