Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Multiscreening v ČR – Experiment s prohlížečem Smaragd

Existuje několik způsobů jak zjistit, co lidé na internetu dělají.

  • Můžete se jich zeptat a doufat, že si to pamatují a nelžou.
  • Můžete se jich zeptat přímo na stránce pomocí pop-up okna a doufat, že zareagují.
  • Můžete používat cookies a doufat, že je nevymažou.
  • Můžete se stát Google a vědět všechno.

Ani jedna z možností prvních tří Vám ale nedá příliš dobrý obraz toho, jak se lidé chovají na různých doménách. Nedokážete vytvořit jejich cestu internetem, ani sledovat jaké externí vlivy k návštěvám stránek vedly. Zejména proto jsme ve STEM/MARK vybrousili Smaragd. Je to plnohodnotný internetový prohlížeč, který naši respondenti používají pro výzkumné účely. Smaragd pracuje na stejném jádru jako Google Chrome, pravděpodobně nejlepší browser současnosti.

Smaragd zaznamenává aktivitu nejen v řádu domén, ale i v řádu HTML prvků, se kterými uživatel na stránce přichází do styku. Historii procházení odesílá respondent s plným vědomím toho, že data – samozřejmě anonymizovaná – poslouží k analýze. Soukromí respondentům tedy nebereme, nýbrž oni jej dávají k dispozici nám.
Smaragd je tak mocným nástrojem při uživatelském testování, takzvaného úkolového výzkumu, ale i internetovou laboratoří pro pozorování chování spotřebitelů jako „živočichů v přirozeném prostředí“.

smaragd_1

Jednou z prvních aplikací byl výzkum v oblasti multiscreeningu. Vyplňováním mediálního deníku a sledováním záplavy dat z prohlížečů Smaragd jsme zjistili, jak lidé u nás konzumují souběžné mediální kanály, jakou roli hraje internet jako objekt strhující na sebe pozornost původně věnovanou jiným médiím. Více se dozvíte v prezentaci Honzy Lajky, kterou se oháněl na prestižní konferenci WebTop100 v listopadu 2013.

Ptejte se