Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Nákup produktů dentální hygieny v lékárně

Využíváme služby dentálních hygienistů?

pic1Zubní hygiena je nedílnou součástí péče o náš chrup. Dentální hygienisté provádějí profesionální čištění zubů a ústní dutiny a také pacienty učí správné péči o zuby včetně nácviku čistící techniky. Podle nejnovějšího výzkumu společnosti STEM/MARK a časopisu Pharma Profit využily služeb dentálních hygienistů alespoň někdy již dvě pětiny internetové populace.

Využívání služeb dentálních hygienistů

Pravidelně navštěvuje dentální hygienisty osmina internetové populace ve věku 15 – 59 let (častěji vysokoškoláci). Více než čtvrtina ostatních využila tuto službu jen jednou, tři pětiny respondentů naopak nikdy (častěji lidé s nižším stupněm vzdělání). Nejčastějším důvodem, proč lidé nevyužívají služeb dentálních hygienistů, je jejich vysoká cena (32 %). 29 % dotázaných si dle vlastního vyjádření provádí dentální hygienu samo, pro 23 % tuto péči zajišťuje stomatolog. Necelá pětina respondentů o existenci dentálních hygienistů neví, 24 % osob netuší, kde by v jejich okolí dentálního hygienistu našlo (častěji muži a lidé ve věku 45-59 let).graf1

Různé produkty spadající do kategorie dentální hygieny nakupuje v lékárně 68 % internetové populace (častěji obyvatelé Prahy). Z konkrétního sortimentu si zákazníci nejčastěji pořizují kartáčky na zuby (61 %, častěji nejmladší populace ve věku 15-29 let), zubní pasty (56 %, častěji muži), mezizubní kartáčky (49 %, častěji ženy a lidé ve věku 45-59 let) či ústní vody a spreje (49 %, častěji příslušníci střední generace ve věku 30-44 let). Z ostatního nakupovaného sortimentu lze dále uvést dentální nitě (28 %) a různé roztoky a gely na dásně (17 %). graf2

Při výběru konkrétních přípravků a produktů se lidé nejvíce nechají ovlivnit třemi faktory: předchozí osobní zkušeností (53 %, častěji ženy a vysokoškoláci), doporučením lékaře (44 %) a účinností prostředku (40 %, častěji osoby ve věku 15-29 let). Svoji roli v rozhodovacím procesu sehrává i cena přípravku/produktu (36 %) nebo různá doporučení. Z jednotlivých doporučení pak má kromě rady od lékaře váhu i názor rodiny a přátel (23 %) či rada přímo od pracovníků v lékárně (23 %).graf3

Tématem dentální hygieny a nákupem produktů z této kategorie se zabývala společnost STEM/MARK ve spolupráci s časopisem Pharma Profit. Výzkumu se zúčastnilo 510 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku od 15 do 59 let. Terénní fáze výzkumu se uskutečnila v období od 29. června do 3. července 2015.