Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Byl jsem panna a teď je ze mě lev?

Nedávno na internetu vzbudila pozornost zpráva, že většina populace podle nových propočtů dráhy Slunce spadá pod jiné znamení tradičního evropského horoskopu, než si doposud myslela. Proto se agentura STEM/MARK rozhodla zjistit, jak lidé vnímají horoskopy, jestli jim věří, jakou s nimi mají zkušenost a zda by se se svým „novým“ znamením ztotožnili.

Podle výzkumu agentury STEM/MARK se ukazuje, že horoskopy jsou stále populární, neboť většina internetové populace si je s chutí alespoň někdy přečte. Nicméně za posledních 5 let zájem o ně mírně klesl. Jádro skalních příznivců horoskopů, kteří je sledují a čtou pravidelně, zůstává stejné a netvoří ani desetinu (7 %) internetové populace. Naopak více než pětina oslovených se o horoskopy vůbec nezajímá, nečte je a ani jim nevěří.graf1

Z horoskopů je u nás známý především zvěrokruh (77 % oslovených jej čte alespoň někdy). Ovšem existuje nepřeberné množství typů horoskopů, které pocházejí z odlišných kultur a jsou založeny na různých filosofiích i náboženstvích. Na druhém místě s větším odstupem je u nás horoskop čínský (26 %) a třetí místo obsadil horoskop keltský (6 %). Ostatní horoskopy jako např. egyptský, indický či indiánský zajímají oslovené jen výjimečně.

Co se týká důvěry v horoskopy, z průzkumu agentury STEM/MARK vyplývá, že oslovení spíše důvěřují tomu, že znamení zvěrokruhu, ve kterém se člověk narodí, ovlivňuje povahu člověka, než jednotlivým horoskopům sepsaným pro určité období. V souvislost mezi znamením zvěrokruhu a povahou věří více než polovina internetové populace (55 %). U samotných horoskopů už je to méně než třetina (31 %). Horoskopům více důvěřují také lidé se zkušeností s návštěvou astrologa, který jim vytvořil osobní horoskop. Desetina oslovených udává, že si nechala od astrologa takový osobní horoskop sestavit. Většina těchto klientů pak byla spokojena, protože alespoň něco z předpovědi se vyplnilo a důvěra k takto vypracovaným horoskopům se spíš zvýšila nebo zůstala na stejné úrovni. Ovšem čtvrtině klientů se předpovídané události spíše nevyplnily.

Obecně je tématika horoskopů a znamení zvěrokruhu bližší ženám, které se o ni více zajímají a více jim věří. Naopak muži a vysokoškolsky vzdělaní lidé deklarují, že se od této oblasti více distancují. Ale i mezi muži je třetina, kterou vypracování osobního horoskopu láká. Celkově více než polovina oslovených uznává, že je pro ně vytvoření vlastního horoskopu astrologem přípustné, o trochu méně je to u využití služeb profesionální kartářky.graf2

V minulých týdnech internetem kolovala zpráva, že pracovníci NASA v jednom dětském článku při vysvětlování rozdílů mezi astronomií a astrologií upozornili, že od doby, kdy staří Babyloňané před asi 3000 lety vynalezli zvěrokruh, se dráha Slunce změnila. Jelikož podle dráhy Slunce jsou počítána znamení zvěrokruhu, došlo by tak k řadě změn. Jednotlivá znamení odpovídají podle těchto nových výpočtů jiným dnům a navíc přibylo 13. znamení zvěrokruhu, tzv. Hadonoš. Většina lidí tak teoreticky spadá pod jiné znamení zvěrokruhu než dříve.

Přestože tato kauza vyvolala v zahraničí velké ohlasy a především ve Spojených státech rozproudila mnohé debaty na sociálních sítích, u nás ji tolik lidí nezaznamenalo. Tři z deseti dotázaných o této kauze slyšeli. A když už o ní slyšeli, pouze třetina z nich si zjišťovala, jaké má znamení zvěrokruhu podle tohoto „nového“ výpočtu. I když bylo ve výzkumu agentury STEM/MARK nové rozložení znamení zvěrokruhu veřejnosti představeno, dvě třetiny by stále zůstaly u svého „starého“ znamení. Pouze necelá desetina by se přiklonila ke znamení novému.

 

Původní zvěrokruh Zvěrokruh podle nových výpočtů
Beran 21.3. – 20.4. 18.4. – 13.5.
Býk 21.4. – 21.5. 13. 5. – 21.6.
Blíženci 22.5. – 21.6. 21.6. – 20.7.
Rak 22.6. – 22.7. 20.7. – 10.8.
Lev 23.7. – 22.8. 10.8. – 16.9.
Panna 23.8. – 22.9. 16.9. – 14.10.
Váhy 23.9. – 23.10. 14.10. – 23.11.
Štír 24.10. – 22.11. 23.11. – 29.11.
Hadonoš 29.11. – 17.12.
Střelec 23.11. – 21.12. 17.12. – 20.1.
Kozoroh 22.12. – 20.1. 20.1. – 16.2.
Vodnář 21.1. – 20.2. 16.2. – 11.3.
Ryby 21.2. – 20.3. 11.3. – 18.4.

 

 

Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování se zúčastnilo 511 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku 15 až 59 let.