Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Nový úsvit oční kamery

Na konci zimy přistál našim ajťákům v kanceláři balíček s oční kamerou a SDK – vývojářským manuálem – taková obdoba malého chemika pro velké kluky. Chvíli se nic nedělo, manažeři vypouštěli páru nosními dírkami, od ajťáků se ozývaly rezignované povzdechy, ale už v květnu jsme TO konečně spatřili.

Máme vlastní oční kameru, která, jako všechny oční kamery, prostě snímá pohyb očí. Teprve, když jsou data uložená a respondenti si mnou unavené oči, se ukáže, co v nás jako výzkumnících je. Začněme průměrováním pohledů a jejich demografickým tříděním. (na testy jsme si vybrali animální reklamu Karlovarských minerálních vod, s ještě animálnější Lindou Vojtovou). Mapujeme oči různých skupin lidí a zjišťujeme, že ženy a muži v této reklamě sledují jiné věci…

Dámy se poměřují s modelkami, pánové s alfa samcem…
zeny na zeny, muzi na lva

…a když se už poměřili, mohou věnovat pozornost Lindě…

zeny na lva, muzi na zenu

A „packshot“ na konec. Holky čtou písmenka, kluci sjíždí křivky lahve.

muzi lahev, zeny na značku

Abychom také věděli, kolik lidí věnovalo pozornost některému z klíčových objektů, a nemuseli to počítat, pohledy strojově třídíme do oblaků, protože se přirozeně setkávají na bodech zájmu. Jsme pak schopni vytvořit řádku informací pro každého respondenta, která říká, jaké objekty sledoval. Když pak tyto informace svážeme s hodnocením reklam a videí a třeba i měřením emocí, uvidíme, co je tím nejsilnějším prvkem a co naopak zapadne do pozadí.

cluster_ocni

cluster_ocni_4

Největším překvapením je pro nás to, jak na letošním setkání výzkumníků lidé s úžasem koukali na samotnou technologii oční kamery. My ji přitom pokládali za takový vyhaslý zázrak z počátku desetiletí. Zdá se, že snímání pohledu ještě neřeklo své poslední slovo nebo se ho analyticky nikdo neuměl chopit s dostatkem invence.

Teď si zbývá představit jen to, jak se budou klienti tvářit, až dokončíme práci na vlastním systému rozpoznávání tváří a emocí (trochu ambiciózní, že). Kameru už jsme propojili s naším prohlížečem Smaragd a máme tak nakročeno k docela slušné výzkumné laboratoři. A to teprve začínáme.