Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Čechy pořízení auta na operativní leasing příliš neláká

Operativní leasing není pro fyzické osoby prozatím tak atraktivní, jak by si automobilky a leasingové společnosti přály. Svůj příští vůz jím chtějí financovat pouhá 2 % Čechů.

Osobní automobil patří v dnešní době k běžné výbavě domácnosti. Aktuálně pouze necelých 6 % Čechů uvádí, že auto nemají, a ani jej nechtějí (častěji jsou to lidé nad 45 let věku, Pražané a obyvatelé dalších velkých měst s dobře fungující MHD). Podíl na rozhodování domácnosti o pořízení auta deklarují tři čtvrtiny dotázaných. Prim hrají stále ještě muži, jichž o pořízení rozhoduje téměř 40% (proti 22% žen; ty však v 54% o pořízení spolurozhodují).

Jen každý sedmnáctý respondent uvádí, že svůj současný automobil pořídil prostřednictvím operativního leasingu, a pouze každý pětadvacátý o něm alespoň uvažuje jako o možnosti financování svého příštího vozu. Při uvážení všech dalších možností financování pouze dva lidé ze sta opravdu plánují pořídit svoje příští auto pomocí operativního leasingu. Pro srovnání: financovat auto z úspor hodlá každý čtvrtý a úvěrem každý dvacátý respondent. Pro úplnost je třeba dodat, že téměř třetina Čechů zatím nemá jasno v tom, jak bude pořízení svého dalšího automobilu financovat.

 

 

Pozitivnější postoj k operativnímu leasingu mají lidé s VŠ vzděláním, lidé, kteří si plánují pořídit své další auto jako nové, a lidé s dobrou informovaností o operativním leasingu. Mezi nejčastěji zmiňované výhody operativního leasingu patří, že není třeba řešit prodej vozidla a skutečnost, že při opakovaném využití mohou lidé stále jezdit v podstatě novým autem.

Naproti tomu hlavními bariérami operativního leasingu je fakt, že kupující nikdy nezíská automobil do osobního vlastnictví, a víra, že v době pořízení auta bude mít člověk dostatek úspor, aby si mohl vůz koupit ze svého.

Obecné povědomí o operativním leasingu je rovněž relativně nízké. Dobrou informovanost (včetně přímé zkušenosti) deklaruje pouze 17 % respondentů, častěji jsou to muži, lidé v produktivním věku, vysokoškoláci a respondenti, kteří si plánují pořídit svůj příští automobil jako nový. Není bez zajímavosti, že polovina Čechů se špatnou znalostí operativního leasingu upřednostní před pořízením zcela nového automobilu pořízení ojetiny.

 

Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 512 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku 15 až 59 let.