Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Předpovídejte s Prediction Marketem

Ptejte se:

Ve zkratce

Prediction market je nástroj, kterým lze shromažďovat informace o názorech respondentů trochu jiným způsobem. Místo otázky „Co si myslíte“ se ptá na otázku „Co si myslí ostatní“. Jednotlivec se ve svém odhadu většinou mýlí. Někteří hodně, někteří méně, ale v průměru jsou jejich odhady velmi přesné. Potvrdily to studie z amerických prezidentských voleb i předpovědi prodejů společností HP, Microsoft a dalších. Náš Prediction Market a jeho matematický motor dává odhady respondentů dohromady, koriguje velké chyby a vytváří přesnou predikci.
Pro malou Case study pokračujte ve čtení..

Tak k čemu to tedy je

Prediction market (PM) tvoří předpovědi. Dává dohromady jednotlivé odhady a spočítá, s jakou pravděpodobností událost dopadne jedním, druhým nebo třetím způsobem. Vyhraje Sparta nebo Slavia? Zvítězí Losna nebo Mažnák? Porazí nový televizní pořad staré evergreeny?

Jak to funguje

Mechanismus PM je podobný malé burze. Každý respondent investuje svůj vyhrazený rozpočet do různých předpovědí. Pokud věří jedné možnosti, vsadí na ni všechno, pokud si není příliš jistý, rozloží prostředky mezi vícero. Vlastně tak vytváří poptávku, kterou trh promítne do cen jednotlivých možností. Když mají respondenti důvěru ve Spartu, její cena stoupá. To je stabilizační mechanismus trhu. Pokud lidé věří Spartě pořád víc a nakupují ji dále, stojí je to větší část rozpočtu. Tak se pozná síla jejich přesvědčení.

Využití

Schopnosti PM v reálném světě jsme otestovali při předpovědi sledovanosti televizních pořadů. Páteční večer je lítý boj o diváka mezi televizními stanicemi, které volí různé strategie, jak diváka přitáhnout. Některé sází na filmové novinky, některé na show a jiné na klasiku. Ve dvou po sobě jdoucích týdnech dokázal PM s otázkou „Rozložte Vaši investici podle toho, jaká bude podle Vás sledovanost následujících pořadů“ předpovědět pořadí sledovanosti kanálů a přesnost odhadu se lišila od té skutečné v řádech jednotek procent.
Co je však zajímavější, že v porovnání s deklaratorním dotazováním, které jsme provedli ve stejném výzkumu („Na co se budete dívat?“), dokázal PM potlačit starý známý efekt sebeprezentace, kdy se respondenti snaží vybrat odpověď, která je ukáže jako uvážlivé spotřebitele s dobrým vkusem.

V jiném výzkumu jsme nechali profesionály z oboru výzkumu trhu předpovídat budoucnost odvětví. Vyzkoušete si jak PM funguje kliknutím na následující odkaz.
Vyzkoušejte si Prediction Market