Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Horáček si platí kampaň z vlastních zdrojů, Kulhánek má schopnost vést a řídit…

Praha, 14. prosince 2017

Znalost a podpora méně známých kandidátů nadále roste

Podle prosincových dat společnosti STEM/MARK nadále roste povědomí o méně známých kandidátech (Vratislav Kulhánek, Pavel Fischer či Marek Hilšer). Značný podíl na tom mohou mít především časté televizní debaty z posledních týdnů, kde kandidáti představují své názory a postoje. Právě mediální obraz je hodnocen nejlépe u Jiřího Drahoše a Michala Horáčka, s mírným odstupem potom u Pavla Fischera a Marka Hilšera. Miloš Zeman, ačkoliv se debat s ostatními kandidáty neúčastní, obsadil pátou příčku.

Graf 1: Míra podpory kandidátů na prezidenta za prosinec 2017

Nejvyšší podporu mezi lidmi, kteří daného kandidáta znají, drží stále Jiří Drahoš (i když oproti listopadu se jeho popularita mírně snížila). Své příznivce a odpůrce nadále vyvažuje současný prezident Miloš Zeman. Z pohledu méně známých kandidátů se zvýšila podpora Pavla Fischera a Marka Hilšera.

STEM/MARK nadále zjišťuje i názor ohledně favorita přímé volby prezidenta. Oproti listopadu vzrostlo (o deset procentních bodů) mínění, že prezidentský mandát obhájí Miloš Zeman, a to na úkor dalšího z favoritů – Jiřího Drahoše. Výrazně vyrovnanější situace je v deklarovaných sympatiích ke kandidátům, kde Miloše Zemana preferuje jedna třetina, Jiřího Drahoše více než jedna pětina a téměř jedna pětina i Michala Horáčka. Další kandidáti následují až se značným odstupem.

Graf 2: Odhadovaný vítěz VS preferovaný kandidát

Kdybychom si v tuto chvíli představili hypotetické druhé kolo prezidentské volby, tak současnému prezidentovi a zároveň nejočekávanějšímu favoritovi by dala svůj hlas o něco méně než polovina oslovených. Lehce nadpoloviční většina by se přiklonila k jeho imaginárnímu protivníkovi. Takové rozložení sil naznačuje, že letošní přímá volba prezidenta by mohla být napínavá až do posledního okamžiku rozhodnutí.

Prezident musí být především morální autoritou

Lidé od prezidenta očekávají především autoritu a pevný charakter, akceschopnost v okamžicích krize, schopnost dotahovat věci do konce a být dobře srozumitelný pro lidi. Tyto rysy se od říjnových výzkumů agentury STEM/MARK nemění, a můžeme tak říci, že vytváří určitý model pro „ideálního prezidenta“. Jak jednotlivé charakteristiky (řazené dle důležitosti) splňují konkrétní kandidáti, zobrazuje následující graf, kde jsou vyobrazeni vždy tři nejlépe hodnocení kandidáti pro danou oblast:

Graf 3: Tři nejlépe hodnocení kandidáti pro dílčí charakteristiky

Lidé nechtějí pouze „kladeče věnců“

STEM/MARK se zaměřil i na postavení a roli prezidenta ve výkonné funkci. Ukázalo se, že necelá polovina lidí by chtěla pro prezidenta větší pravomoci než doposud. Častěji se tak vyjádřili především příznivci Miloše Zemana, Petra Hanniga a Michala Horáčka. Zároveň se téměř dvě třetiny oprávněných voličů domnívají, že by měl prezident ovlivňovat politickou scénu. Nejčastěji tento názor sdílí sympatizanti Marka Hilšera, Miloše Zemana a Pavla Fischera.

Financování kampaně s limitem a nejlépe z vlastních zdrojů

S vrcholící kampaní je spojena také otázka peněžních zdrojů. Více než dvě třetiny oprávněných voličů si v této souvislosti myslí, že prezidentská kampaň by měla mít jasně stanovený finanční limit. Častěji především sympatizanti Jiřího Drahoše a lidé, kteří se ztotožňují s politickým středem. Voliči také upřednostňují, když kandidáti financují svou kampaň transparentně z vlastních zdrojů, aby nebyli nikomu zavázáni. Důležité je to pro více než polovinu oslovených respondentů. Tento předpoklad dle jejich mínění splňuje především Michal Horáček.

Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím kombinovaného dotazování (online na Českém národním panelu a telefonické dotazování) se zúčastnilo 724 oprávněných voličů ve věku od 18 a více let.

 

Sběr dat proběhl v první polovině prosince 2017.

Kontakt:

Jan Tuček – , telefon: 724 433 888

Jan Burianec – , telefon: 225 986 821