Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Pro vánoční dárky také do lékárny

nahled Vánoce se kvapem blíží a většině z nás nastávají starosti s výběrem dárků pro své nejbližší. Vybírat můžeme z široké nabídky různých kamenných i internetových obchodů. Nicméně část populace volí k nákupu také lékárny, které pro své zákazníky velmi často připravují speciální vánoční edice výrobků.

Podle nejnovějšího výzkumu společnosti STEM/MARK a časopisu Pharma Profit nakupuje vánoční dárky v lékárně více než polovina internetové populace.

Nákup vánočních dárků v lékárně
Vánoční dárky nakupuje v lékárně 56 % internetové populace (5 % často a 51 % někdy). Nabídku lékáren v této souvislosti častěji využívají ženy, lidé starší 30 let, vysokoškoláci a také obyvatelé Prahy.graf1

Z konkrétního sortimentu zákazníci nejčastěji vybírají různé vitamínové či multivitamínové balíčky a přípravky (77 %), limitované vánoční edice zdravotnických pomůcek nebo léčivých přípravků (34 %) a také dermokosmetiku (22 %, častěji ji nakupují lidé ve věku 15-29 let).

Nejčastěji jsou výrobky z lékáren obdarováváni senioři – babičky a dědečci v rodině (71 %). Na své si ale přijdou i ostatní členové domácnosti. Pro manželku či přítelkyni nakoupí v lékárně 35 % mužů, pro manžela či přítele 23 % žen. Pro své děti zvolí takovýto dárek pětina osob (častěji lidé ve věku 45-59 let), pro své známé pak 7 % oslovených.

Průměrná útrata za vánoční dárky v lékárně se pohybuje okolo 970 Kč. Nejčastěji lidé vynaloží na nákup těchto dárků částku v rozmezí 201-500 Kč (33 %) či 501-1000 Kč (40 %). Nicméně 22 % dotázaných je ochotno utratit více než 1000 Kč.graf2

Důvody nákupu vánočních dárků v lékárně
Důvodem nákupu vánočních dárků v lékárně je především pozitivní předchozí zkušenost s daným sortimentem (39 %, uváděno častěji ženami), dostupnost výrobků právě pouze v lékárně (36 %, zmiňováno častěji osobami s vyšším vzděláním) a také speciální vánoční edice různých zdravotnických prostředků a přípravků (39 %). Nemalou roli hraje i určitá univerzálnost dárků  z lékárny (29 %) a také cena výrobků (21 %).

Tématem nákupu vánočních dárků v lékárně se zabývala společnost STEM/MARK ve spolupráci s časopisem Pharma Profit. Výzkumu se zúčastnilo 493 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku od 15 do 59 let. Terénní fáze výzkumu se uskutečnila v období od 13. do 18. října 2015.