Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Smrkání, kašlání, kýchání: Co Čechy irituje nejvíce?

Konečně se po dlouhé zimě blíží příjemné jarní dny. Mnozí z nás však mají tento čas spojený také s nepříjemnostmi, a to zejména kvůli nástupu různých alergií. Proto se STEM/MARK rozhodl nahlédnout do chování Čechů při jedné z nejběžnějších aktivit spojené s alergiemi – při smrkání.

Co nás irituje nejvíce?
Čtyři z pěti Čechů považují smrkání bez kapesníku za neslušné, přičemž ženám to vadí znatelně více než mužům. Podobně je tomu v případě, kdy v naší blízkosti někdo popotahuje. Polovinu to sice rozčílí, ale nic neříká. Ženy častěji zareagují, buď nabídnou dotyčnému kapesník, nebo dokonce uštědří napomenutí. Nejvíce nám však u ostatních vadí neustálé pokašlávání.


Co se týká návyků při smrkání, je zřejmé, že navzdory větší šetrnosti vůči životnímu prostředí jsou látkové kapesníky už překonané, a to především mezi ženami. Zatímco tři čtvrtiny žen upřednostňují použití papírových kapesníků a pouze desetina preferuje látkové, mezi muži je obliba látkových o něco vyšší, dává jim přednost pětina z nich. Podobně velký je i rozdíl mezi mladou generací preferující papírové kapesníky a lidmi staršími, více udržujícími tradici látkových. Jen nepatrná část populace kapesníky nepoužívá vůbec.

Při nákupu papírových kapesníků má desetina (častěji ženy) svoji oblíbenou značku a většina uživatelů se rozhoduje i podle počtu vrstev.

Jak smrkáme?
Zajímavý je pohled na to, zda ke smrkání potřebujeme obě ruce nebo si vystačíme jen s jednou. Celkově je tento poměr 3:1 ve prospěch „obouruč“, i když většina v případě nouze zvládne smrkat i jednou rukou. Zcela bez kapesníku smrkají hlavně muži. Mezi ženami je smrkání bez použití kapesníku spíše ojedinělé chování, většinou to ani neumí nebo to nikdy nezkoušely.

Kdy smrkáme?
Smrkání není ovšem spojeno pouze s alergiemi nebo nemocemi, ale také s řadou dalších situací, jako je přechod ze zimy do tepla, po pálivém jídle nebo ráno po probuzení. Nutkání ke smrkání v těchto situacích je znatelně silnější mezi ženami než mezi muži. Ženy navíc dodávají jako další příčinu i pocit dojetí.

Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 513 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku 15 až 59 let.

Kontakt: Romana Imríšková,