Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Víte jistě, jak se chová Vaše cílová skupina?

Obrázek1

Stále živé téma je behaviorální výzkum, který se zaměřuje na zkoumání vědomých i nevědomých zvyků zákazníka. Určitě budete souhlasit, že v zájmu výzkumníka i klienta je správně porozumět tomu, jak se zákazník v určitých situacích chová, jak se rozhoduje atp. Proč se tak chová, je jistě také důležité, ale zkoumání hlubšího a ještě hlubšího vhledu do zákazníkovy duše bývá často přeceňováno a výsledek je nejistý (viz komiks tazatel 3). Proto není od věci nejdříve důkladně prozkoumat „jak“ se zákazník chová, a až následně zjišťovat „proč“. Zjistíte-li, jaké strategie Vaši zákazníci na internetu používají, můžete do celého procesu efektivněji zasahovat.

A STEM/MARK pro Vás zmíněné „jak“ umí zjistit. Od letošního března máme k dispozici nástroj, který běží na technologii wakoopa a sbírá relevantní behaviorální data. Naše aplikace se jmenuje S/Marlowe a pasivně monitoruje chování reálných lidí na internetu. Naši panelisté si ji po dobu výzkumu mohou nainstalovat jak na PC, tak na notebook, na tablet či na smartphone.

1-philip-marlowe

“Ability is what you’re capable of doing. Motivation determines what you do.
Attitude determines how well you do it.
” – Raymond Chandler

S/Marlowe nabízí mnoho možností, co, jak a kdy sledovat. Především se dozvíte, kdo, kdy a jak vyhledává stránky konkurence :). S/Marlowe dokáže přesně propojit nashromážděná data s demografickými údaji účastníků výzkumu. Kromě toho pomocí krátkého screenovacího dotazníku rozeslaného našim panelistům můžeme konkrétně zacílit na skupinu lidí, jejichž chování na internetu chcete zkoumat (klienti bank, půjčkaři, kuřáci, pejskaři, hledači nemovitostí…). Během výzkumu se jich také můžeme operativně doptat. Není totiž problém rozeslat účastníkům výzkumu krátký dotazníček přesně ve chvíli, kdy „na něco“ kliknou, a zjistit, proč to udělali, dokud to mají v paměti.

kruhovy graf_reality_2

Tento pěkný obrázek ukazuje přeliv mezi webovými stránkami. Lze z něj vyčíst, z kterých stránek panelisté šli na stránku, jejíž url obsahuje slovo „reality“, a na které stránky z ní odešli. Směr přechodu ukazuje odsazení od vnějšího kruhu, tj. menší odsazení = stránka, ze které se odchází, větší odsazení = stránka, na kterou se přichází. Tloušťka čáry odpovídá objemu kliků.

flow_reality_1

Jiný pěkný obrázek ukazuje, jak se panelisté dostali na konkrétní realitní stránku s rozlišením, zda se na stránku dostali přes reklamu (UTM) nebo na ni přišli „přirozenou“ cestou, a na jaké stránky pak odešli (cesta webem zleva doprava).

Jiná varianta je využít získána data spíše kvalitativním způsobem, což je přínosné hlavně z hlediska mikro okamžiků a jejich zařazení do kontextu internetového chování. S/Marlowe s pomocí našich analytiků dokáže odhalit právě ty okamžiky, kdy se člověk rozhodne na něco kliknout, kdy zabrousí na jinou webovou stránku a kdy ji zase opouští. V těchto případech se hodí sledovat individuální customer journey: procházené adresy, hledané výrazy, používané aplikace na smartphonu/tabletu atd. Může se jednat o spontánní chování nebo o plnění zadaného úkolu. Vždy záleží na tom, co chcete zjistit :).

cesta webem za 336 hodin

Díky S/Marlowe se toho dá vyzkoumat o chování Vaší cílové skupiny na internetu ještě více (sic!). Za tím účelem dále vyvíjíme technologické a analytické nástroje ke zpracování a prohlížení získaných dat, využitelné i pro Vás. Navíc STEM/MARK je poskytovatelem dat pro ČR a díky tomu, že je součástí Wakoopa Hub, má dostupná data i ze zahraničí.

Ve službách S/Marlowe Vám Vaše zvídavé dotazy zodpoví náš vrchní detektiv
Jiří Axman/