Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Úspěšný youtuber? Kreativní a nápaditá osobnost

YouTube je největší internetový server pro sdílení videosouborů. Agentura STEM/MARK se rozhodla zjistit, jestli Češi YouTube sledují, které tematické oblasti je zajímají, kolik času na YouTube sledováním a vyhledáváním videí stráví, nebo jaký je budoucí potenciál serveru YouTube. Zajímalo nás také, jak se internetová populace staví k fenoménu tzv. youtuberů.

Z výsledků výzkumu agentury STEM/MARK vyplývá, že většina internetové populace (94 %) YouTube zná. Více než čtyři pětiny YouTube sami využívají ke sledování a vyhledávání videosouborů. Mezi lidi, kteří sledují YouTube denně (35 %), patří častěji muži a mladší generace (15-29 let). Naopak pro jednu pětinu starší generace (45-59 let) je YouTube stále neznámou platformou. To znamená, že zatímco téměř všichni z mladší generace, kteří YouTube znají, jej zároveň i sledují, s rostoucím věkem se sledovanost již lineárně snižuje. Deklarovaná průměrná doba, kterou aktivní účastníci jako celek stráví sledováním a vyhledáváním videí, je pak přibližně 6-7 hodin týdně.

U těch, kteří sledují YouTube, je zájem především o hudbu (81 %), zábavu obecně (48 %), filmy a seriály (46 %) či vzdělávání se (24 %). Mírnější zájem je pak o sport, hry a kulturu. Zatímco muži se zajímají především o sport, hry a zprávy, ženy sledují častěji téma zdraví. Muži se zdají být vzhledem k tématům a informační hodnotě náročnějšími diváky. Pro lidi s nižším vzděláním a lidi z menších obcí (do 5 tisíc obyvatel) je zajímavé častější sledování formátu 360 stupňů, které umožňuje interaktivně cestovat po světě.

Popularita YouTube byla potvrzena i prostřednictvím některých výroků respondentů. Více než polovina z těch, kteří YouTube sledují, se domnívá, že jeho sledování může vést až k závislosti, ale také, že se díky němu cítí být informovanější. Téměř polovina pak  zastává názor, že YouTube plnohodnotně nahrazuje televizi. Jedna třetina lidí si dokonce dokáže představit adresu YouTube.com jako domácí stránku. 

Výzkum agentury STEM/MARK sledoval i znalost ohledně youtuberů a více než tři čtvrtiny internetové populace povědomí o nich potvrdilo. Alespoň jednoho youtubera sleduje jedna pětina internetové populace. Sledování youtuberů je opět doménou převážně nejmladší generace. Na osobě youtubera jeho diváci nejvíce oceňují kreativitu či nápady, vtip a osobitý projev. Z tematických žánrů nejvíce táhnou vlogy (video blog), let ‘s play (videozáznam z průběhu hraní hry). U žen je specifickým stylem tzv. beauty (módní a kosmetická videa). Mezi nejoblíbenější zmiňované youtubery patří např.: FattyPillow, GoGoMan či Haggy.

Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 505 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku 15 až 59 let.