stemmark
Novinky ze STEM/MARK (2/16)
 
 
Dobrý den,
a je tu léto! Pokud jste nestihli zhubnout do plavek, my Vám s tím už nepomůžeme ... alespoň se pokusíme rozptýlit Vaše, možná chmurné, myšlenky. Náš druhý letošní newsletter Vám přináší 1) něco málo o behaviorálních datech, 2) opravdové zážitky ze života našeho týmu a jak jinak 3) komiks. Pěkné čtení!
 
 
 
 
 

Víte jistě, jak se chová Vaše cílová skupina?

Obrázek1

Stále živé téma je behaviorální výzkum, který se zaměřuje na zkoumání vědomých i nevědomých zvyků zákazníka. Určitě budete souhlasit, že v zájmu výzkumníka i klienta je správně porozumět tomu, jak se zákazník v určitých situacích chová, jak se rozhoduje atp. Proč se tak chová, je jistě také důležité, ale zkoumání hlubšího a ještě hlubšího vhledu do zákazníkovy duše bývá často přeceňováno a výsledek je nejistý (viz komiks tazatel 3). Proto není od věci nejdříve důkladně prozkoumat „jak“ se zákazník chová, a až následně zjišťovat „proč“. Zjistíte-li, jaké strategie Vaši zákazníci na internetu používají, můžete do celého procesu efektivněji zasahovat.

A STEM/MARK pro Vás zmíněné „jak“ umí zjistit. Od letošního března máme k dispozici nástroj, který běží na technologii wakoopa a sbírá relevantní behaviorální data. Naše aplikace se jmenuje S/Marlowe a pasivně monitoruje chování reálných lidí na internetu. Naši panelisté si ji po dobu výzkumu mohou nainstalovat jak na PC, tak na notebook, na tablet či na smartphone.

1-philip-marlowe

“Ability is what you're capable of doing. Motivation determines what you do. Attitude determines how well you do it. ” - Raymond Chandler

S/Marlowe nabízí mnoho možností, co, jak a kdy sledovat. Především se dozvíte, kdo, kdy a jak vyhledává stránky konkurence :). S/Marlowe dokáže přesně propojit nashromážděná data s demografickými údaji účastníků výzkumu. Kromě toho pomocí krátkého screenovacího dotazníku rozeslaného našim panelistům můžeme konkrétně zacílit na skupinu lidí, jejichž chování na internetu chcete zkoumat (klienti bank, půjčkaři, kuřáci, pejskaři, hledači nemovitostí…). Během výzkumu se jich také můžeme operativně doptat. Není totiž problém rozeslat účastníkům výzkumu krátký dotazníček přesně ve chvíli, kdy „na něco“ kliknou, a zjistit, proč to udělali, dokud to mají v paměti.

kruhovy graf_reality_2

Tento pěkný obrázek ukazuje přeliv mezi webovými stránkami. Lze z něj vyčíst, z kterých stránek panelisté šli na stránku, jejíž url obsahuje slovo „reality“, a na které stránky z ní odešli. Směr přechodu ukazuje odsazení od vnějšího kruhu, tj. menší odsazení = stránka, ze které se odchází, větší odsazení = stránka, na kterou se přichází. Tloušťka čáry odpovídá objemu kliků.

flow_reality_1

Jiný pěkný obrázek ukazuje, jak se panelisté dostali na konkrétní realitní stránku s rozlišením, zda se na stránku dostali přes reklamu (UTM) nebo na ni přišli „přirozenou“ cestou, a na jaké stránky pak odešli (cesta webem zleva doprava).

Jiná varianta je využít získána data spíše kvalitativním způsobem, což je přínosné hlavně z hlediska mikro okamžiků a jejich zařazení do kontextu internetového chování. S/Marlowe s pomocí našich analytiků dokáže odhalit právě ty okamžiky, kdy se člověk rozhodne na něco kliknout, kdy zabrousí na jinou webovou stránku a kdy ji zase opouští. V těchto případech se hodí sledovat individuální customer journey: procházené adresy, hledané výrazy, používané aplikace na smartphonu/tabletu atd. Může se jednat o spontánní chování nebo o plnění zadaného úkolu. Vždy záleží na tom, co chcete zjistit :).

cesta webem za 336 hodin

Díky S/Marlowe se toho dá vyzkoumat o chování Vaší cílové skupiny na internetu ještě více (sic!). Za tím účelem dále vyvíjíme technologické a analytické nástroje ke zpracování a prohlížení získaných dat, využitelné i pro Vás. Navíc STEM/MARK je poskytovatelem dat pro ČR a díky tomu, že je součástí Wakoopa Hub, má dostupná data i ze zahraničí.

Ve službách S/Marlowe Vám Vaše zvídavé dotazy zodpoví náš vrchní detektiv
Jiří Axman/ .

 

 
 
 
 
 

Na věku záleží

Tentokrát jsme se zaměřili na skupinu bonitních v generaci padesát pět plus. Zjistili jsme pro Vás všechno, co  jste o nich dosud nevěděli a báli jste se zeptat.

generace_55_plus

Pro shlédnutí prezentace klikněte na obrázek.

 
 

STEM/MARK šlape do práce!

A že to k nám je někdy docela fuška*. Ani tahle každodenní časovka do vrchu nás neodradila od účasti v šestém ročníku celostátní soutěže „Do práce na kole“, ba právě naopak. Ať už jedeme na kole, na koloběžce nebo jdeme pěšky, tak nás baví překonávat překážky, a nenecháme se jen tak něčím odradit. Nakonec jsme v květnu dohromady urazili neuvěřitelných 1853,7 km!

SM_na_kole

S/M tým „Do práce na kole“, zleva: Matěj, Zuzka, Adéla, Jitka, Roman, Honza, Milan a Ivanino kolo. Místo Ivany, která nemohla**. Ivanino kolo drží Jitka. Ale kde je Jitčino kolo?

Předkládáme kvantifikovaný výčet osobních dobrodružství, která nás za měsíc šlapání do práce a z práce potkala:

10x nám ústa, oči a nos zaplnil poletující hmyz

6x jsme se cestou cpali párkem v rohlíku

4x jsme spadli z kola, ale hrdinně pokračovali v cestě do práce, na Bulovku, za výzkumy

4x nás přepadly kroupy či pořádný slejvák

3x se nám zamotala tkanička do přemykače

3x nás málem srazil šílený spolucyklista

2x jsme byli pokálení od ptáka

2x došlo na natažený sval

2x jsme si vyšlapali bolestivé puchýře

2x jsme navigovali ztracené cizince

Kolegu na koloběžce hned 2x předjela desetiletá holčička na kole, kterou hecoval její tatínek, že se přece nenechá předjet od koloběžky. Holčičku to moc nebavilo, ale kolega přijel do práce o 10 minut dřív

1x jsme píchli

1x jsme jeli domů potmě kvůli zapomenutému světlu

1x jsme potkali opravdového Škromacha v kraťasech na kole a 1x Šídla na bruslích

1× jsme viděli ledňáčka a 1× bukače nebo kvakoše nočního

1x jsme nezištně pomohli invalidovi

1x převezli heliový balon s jednorožcem – neuletěl

1x převezli v boční cyklobrašně hmoždíř o hmotnosti 5,7 kg – nerozbil se

Jen 1x jsme cestou zabloudili!

A nezlomily jsme si za tu dobu žádný podpatek!

Zkrátka jsme zocelení a zoceleny a těšíme se, jaké výzkumnické výzvy pro nás přichystáte, protože ne jen sportem je člověk živ, že :).

* Pro ty, kteří to nevědí, STEM/MARK sídlí na kopci zvaném Bulovka podle hraběte Bernarda Bulle z Bullenau, majitele vinice, kterou zde zakládal Karel IV.

** Tento radostný příběh má bohužel i smutnější dohru (tím Vás však nechceme od sportu odradit). Poslední květnový den spadla kolegyně Ivana cestou do práce z kola. Na pracoviště sice hrdinně dojela, ale se zlomeným loktem. Ještě ten den jí operovali, na Bulovce. Naštěstí se operace povedla a Ivana se rychle v práci:) zotavuje.

 
 
 
 
 

Naklikejte si ideální pizzu a my Vám řekneme, co je pro Vás důležité

V rámci týdne inovací (https://www.tydeninovaci2016.cz) jsme si vytvořili novou dotazovací metodiku, která vznikla na objednávku Petra Gajduška, našeho specialisty na finanční výzkum. Pracovně jí říkáme licitátor a měří intenzitu zájmu o vlastnosti produktu nebo služby v kombinaci s celkovou cenou. Jak to funguje? Respondent zaklikává různé doplňkové vlastnosti produktu, které mění cenu (obvykle produkt zdražují). My sledujeme posloupnost přidávání a odebírání jednotlivých atributů v závislosti na celkové ceně a usuzujeme z toho na jejich důležitost.

pizza_unsplash

Jako příklad nám poslouží ideální pizza. Každý máme svou představu o tom, jaké má mít ingredience na povrchu. Z jednotlivých položek/ingrediencí si respondent vybírá ty, které má nejraději. Zároveň s tím se automaticky přepočítává celková cena pizzy. Díky licitátoru víme, které ingredience vybral jako první, které následně kvůli ceně vyřadil, a které nakonec zůstaly.

licitator_5

 
 

Bojíme se nedostatku vody?

Podle nás byste neměli být ochuzeni o výsledky unikátního sociologického projektu, který kombinoval tři metodické přístupy: monitoring médií, monitoring internetových diskusí a kvantitativní šetření. Cílem projektu bylo komplexně zmapovat vztah veřejnosti k tématu nedostatek vody, tj. porovnat jej s ostatními společenskými makro-tématy a zjistit sentiment a emocionální angažovanost lidí vůči potenciálnímu nedostatku vody. Iniciátor projektu byl Ad#Hackers, kvantitativní šetření uskutečnil STEM/MARK a monitoring médií realizoval NEWTON Media.

Mrkněte na výsledek a nezapomeňte šetřit vodou!

rezonance_uvodni_obrazek

 

 
 

TAZATEL #008

tazatel008_v6

Pro zvětšení klikněte na obrázek.

 
 

A co příště?

Nelze s určitostí předvídat, kolik nápadů, které se nám honí v hlavě, do příště zrealizujeme. Na další newsletter to ale určitě bude stačit, například ve vzduchu visí výzkumná aplikace na bázi deníkového záznamu. Na další novinky se můžete těšit v pozdním podzimu.

Do té doby přejeme radost z práce, z léta a vůbec ze života,

Děkujeme za Váš čas.

Inovace STEM/MARK