Nedávno na internetu vzbudila pozornost zpráva, že většina populace podle nových propočtů dráhy Slunce spadá pod jiné znamení tradičního evropského horoskopu, než si doposud myslela. Proto se agentura STEM/MARK rozhodla zjistit, jak lidé vnímají horoskopy, jestli jim věří, jakou s nimi mají zkušenost a zda by se se svým „novým“ znamením ztotožnili.
Podle výzkumu agentury STEM/MARK se ukazuje, že horoskopy jsou stále populární, neboť většina internetové populace si je s chutí alespoň někdy přečte. Nicméně za posledních 5 let zájem o ně mírně klesl. Jádro skalních příznivců horoskopů, kteří je sledují a čtou pravidelně, zůstává stejné a netvoří ani desetinu (7 %) internetové populace. Naopak více než pětina oslovených se o horoskopy vůbec nezajímá, nečte je a ani jim nevěří.
Z horoskopů je u nás známý především zvěrokruh (77 % oslovených jej čte alespoň někdy). Ovšem existuje nepřeberné množství typů horoskopů, které pocházejí z odlišných kultur a jsou založeny na různých filosofiích i náboženstvích. Na druhém místě s větším odstupem je u nás horoskop čínský (26 %) a třetí místo obsadil horoskop keltský (6 %). Ostatní horoskopy jako např. egyptský, indický či indiánský zajímají oslovené jen výjimečně.
Co se týká důvěry v horoskopy, z průzkumu agentury STEM/MARK vyplývá, že oslovení spíše důvěřují tomu, že znamení zvěrokruhu, ve kterém se člověk narodí, ovlivňuje povahu člověka, než jednotlivým horoskopům sepsaným pro určité období. V souvislost mezi znamením zvěrokruhu a povahou věří více než polovina internetové populace (55 %). U samotných horoskopů už je to méně než třetina (31 %). Horoskopům více důvěřují také lidé se zkušeností s návštěvou astrologa, který jim vytvořil osobní horoskop. Desetina oslovených udává, že si nechala od astrologa takový osobní horoskop sestavit. Většina těchto klientů pak byla spokojena, protože alespoň něco z předpovědi se vyplnilo a důvěra k takto vypracovaným horoskopům se spíš zvýšila nebo zůstala na stejné úrovni. Ovšem čtvrtině klientů se předpovídané události spíše nevyplnily.
Obecně je tématika horoskopů a znamení zvěrokruhu bližší ženám, které se o ni více zajímají a více jim věří. Naopak muži a vysokoškolsky vzdělaní lidé deklarují, že se od této oblasti více distancují. Ale i mezi muži je třetina, kterou vypracování osobního horoskopu láká. Celkově více než polovina oslovených uznává, že je pro ně vytvoření vlastního horoskopu astrologem přípustné, o trochu méně je to u využití služeb profesionální kartářky.
V minulých týdnech internetem kolovala zpráva, že pracovníci NASA v jednom dětském článku při vysvětlování rozdílů mezi astronomií a astrologií upozornili, že od doby, kdy staří Babyloňané před asi 3000 lety vynalezli zvěrokruh, se dráha Slunce změnila. Jelikož podle dráhy Slunce jsou počítána znamení zvěrokruhu, došlo by tak k řadě změn. Jednotlivá znamení odpovídají podle těchto nových výpočtů jiným dnům a navíc přibylo 13. znamení zvěrokruhu, tzv. Hadonoš. Většina lidí tak teoreticky spadá pod jiné znamení zvěrokruhu než dříve.
Přestože tato kauza vyvolala v zahraničí velké ohlasy a především ve Spojených státech rozproudila mnohé debaty na sociálních sítích, u nás ji tolik lidí nezaznamenalo. Tři z deseti dotázaných o této kauze slyšeli. A když už o ní slyšeli, pouze třetina z nich si zjišťovala, jaké má znamení zvěrokruhu podle tohoto „nového“ výpočtu. I když bylo ve výzkumu agentury STEM/MARK nové rozložení znamení zvěrokruhu veřejnosti představeno, dvě třetiny by stále zůstaly u svého „starého“ znamení. Pouze necelá desetina by se přiklonila ke znamení novému.
Původní zvěrokruh | Zvěrokruh podle nových výpočtů | |
Beran | 21.3. – 20.4. | 18.4. – 13.5. |
Býk | 21.4. – 21.5. | 13. 5. – 21.6. |
Blíženci | 22.5. – 21.6. | 21.6. – 20.7. |
Rak | 22.6. – 22.7. | 20.7. – 10.8. |
Lev | 23.7. – 22.8. | 10.8. – 16.9. |
Panna | 23.8. – 22.9. | 16.9. – 14.10. |
Váhy | 23.9. – 23.10. | 14.10. – 23.11. |
Štír | 24.10. – 22.11. | 23.11. – 29.11. |
Hadonoš | – | 29.11. – 17.12. |
Střelec | 23.11. – 21.12. | 17.12. – 20.1. |
Kozoroh | 22.12. – 20.1. | 20.1. – 16.2. |
Vodnář | 21.1. – 20.2. | 16.2. – 11.3. |
Ryby | 21.2. – 20.3. | 11.3. – 18.4. |
Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování se zúčastnilo 511 osob reprezentujících internetovou populaci ve věku 15 až 59 let.