Marketingový výzkum a analýza dat – STEM/MARK

Tisíce domácností si mohou přivydělat ve výzkumu Proměn české společnosti

pcsOd července 2015 se po celé republice rozběhnou tazatelé společností STEM/MARK a MEDIAN, aby do konce října navštívili téměř 12 000 českých domácností. Domácnosti byly náhodně vybrány z oficiálních databází adres, aby reprezentovaly postoje, názory a zkušenosti obyvatel v unikátním výzkumu Akademie věd ČR Proměny české společnosti www.promenyceskespolecnosti.cz.

Za výzkum odměna

Přes 300 tazatelů agentur STEM/MARK a MEDIAN, kteří pro vědce zajišťují terénní fázi výzkumu, přinese do českých domácností kromě nabídky účasti na šetření také zajímavé finanční odměny. „Odměna za spolupráci na výzkumu je velká, v řádech stovek korun za hodinu strávenou dotazováním,“ říká Daniel Prokop, ředitel sociálního a politického výzkumu agentury MEDIAN.

Důležitý výzkum, který pomůže řešit problémy společnosti

Na Proměnách české společnosti, které jsou jedním z nejvýznamnějších sociologických výzkumů v historii země, je však zajímavá nejen finanční odměna. Výzkum by měl pomoci k poznání zkušeností a problémů českých domácností (v oblasti chudoby, trhu práce, bydlení, zakládání rodin, vzdělání, důchodů, apod.) a napomoci tak ke zlepšování sociální a veřejné politiky země.

Existují nějaká rizika spojená s výzkumem?

Rozhodně ne,“ říká Jan Tuček, ředitel agentury STEM/MARK. „Všechny odpovědi jsou anonymní a data z výzkumu budou zpracována hromadně. Žádný respondent se nemusí obávat zneužití osobních údajů. STEM/MARK i MEDIAN se řídí přísnými bezpečnostními pravidly. Kdyby si snad lidé nebyli jisti, zda je navštívil jeden z našich tazatelů, mohou si jeho totožnost ověřit přímo v agentuře.“ doplňuje. „Tazatelé jsou totiž vybaveni legitimací s fotografií a tazatelským číslem. Stačí tedy zavolat na kontaktní telefon a náš pracovník zjistí, zda se jedná o našeho prověřeného kolegu,“ dodává ředitel STEM/MARK.

Realizátoři výzkumu o probíhajícím šetření informovali také Policii ČR a starosty obcí, ve kterých se vybrané domácnosti nalézají. STEM/MARK i MEDIAN jsou členy sdružení českých výzkumných agentur SIMAR (www.simar.cz) a dodržují schválené etické principy pro realizaci výzkumů.

Jak bude výzkum probíhat?

Každá náhodně vybraná domácnost dostane informativní dopis s pozvánkou k výzkumu. Následně ji navštíví tazatel, který si buď se členy domácnosti dojedná schůzku, anebo provede rovnou dotazování. Podle Daniela Prokopa z MEDIAN stráví tazatelé v domácnosti 1 – 2 hodiny a v osobním rozhovoru proberou s jejími dospělými členy jejich postoje, zkušenosti, současnou životní situaci i plány do budoucna. Do výzkumu se formou krátké ankety mohou zapojit také děti. Všech 12 000 domácností je už vybráno a není možné, aby se do exkluzivního šetření zapojil někdo jiný.

Výzkum Proměny české společnosti bude probíhat 4 roky, během nichž budou dotazovány vybrané domácnosti opakovaně každý rok. Umožní tak popsat, jak se mění životní podmínky respondentů, jak na rodiny dopadají ekonomické krize, apod.

Komu výzkum poslouží?

Unikátní čtyřletý projekt Sociologického ústavu AV ČR a pracovišť Masarykovy a Karlovy univerzity se stane jedinečným zdrojem informací o podmínkách a postojích českých domácností a jejich vyhlídkách do budoucna. Výzkumníci se netají ambicí prostřednictvím jeho výsledků přispět k formulování účinných a potřebných opatření v oblasti sociální politiky v naší zemi. Na rozdíl od komerčních výzkumů budou totiž výsledky Proměn dostupné nejen vědcům a akademikům, ale i zástupcům veřejné správy, politikům, novinářům i široké veřejnosti.

Bližší informace o výzkumu najdete na www.promenyceskespolecnosti.cz, anebo lze přímo kontaktovat některou z výzkumných agentur:

MEDIAN: 225 301 300, , www.median.cz

STEM/MARK: 225 986 849, , www.stemmark.cz